Mikve er et bad for rituell rensing.  Men er mikve nødvending når vi har rennende vann inne, og kan dusje når vi vil?

Rituell rensing

Å rense seg rituelt handler om noe helt annet enn det å vaske seg. Mens vi dusjer og vasker oss for å få kroppen ren, er en rituell renselse en spirituell handling – vi renser kropp og sinn før vi går inn i en ny fase eller periode. Vi helliggjør oss selv, og møtet med vannet konstituerer denne overgangen.

På en måte gjør vi en lignende overgang når vi tenner shabbatlys og sier kiddush for å skille shabbat fra hverdagen, og for å helliggjøre den.

Når må man gå i mikve?

Man går i mikve i tider som har med forandring å gjøre. Jødisk lov krever at man går i mikve som en del av konverteringsprosessen til jødedommen. Kvinnelige og mannlige konvertitter går i mikve etter gjennomført undervisning, og etter at en rabbiner, eller en rabbinsk domstol, har bekreftet at personen nå er jødisk ved at de har påtatt seg mitsvot.

Kvinner må gå i mikve før de gifter seg. Dette skjer gjerne kvelden før bryllupet, eller også i løpet av de fire siste dagene før vielsen, dog ikke tidligere enn syv dager etter siste menstruasjon.  Noen kvinner går i mikve alene, mens andre har med seg en venn eller et familiemedlem. Det er alltid en «mikve dame», balanit på hebraisk, som sjekker at alt håret er under vann.

Ortodokse, og til dels også konservative jødiske kvinner, går i mikve hver måned for å overholde nidda -lover (menstruell renhet).  Nidda tilsier at et ektepar ikke skal ha seksuell omgang med hverandre fra tidspunktet menstruasjonen starter og de følgende syv dagene, hvor kvinnen så går i mikve. En kvinne er nidda når hun menstruerer, har født eller abortert, eller har blødninger fra livmoren.

Hvordan ser mikven ut?

Alt rent og levende vann i naturen, som innsjøer, tjern, bekker, elver og hav kan brukes som mikve.  Men det vanligste er et lite basseng spesielt bygget for formålet. Det er gjerne kvadratisk i formen og en trapp leder ned i bassenget. Rent teknisk må det være dypt nok til å dekke kroppen til en mann på gjennomsnittlig størrelse. Rabbinerne i Talmud tolket det som at det skulle være minst 40 seah, ca. 570 liter vann[1].

I moderne tid bruker man vanlig vann fra springen, men vannet må enten blandes med en viss prosentandel med vann fra naturen, eller deler av vannet i badet må ha kommet i kontakt med vann fra naturen.  Smeltet snø og is, og særlig oppsamlet regnvann kan benyttes. De fleste samler regnvann i en tank, som gjerne tilsettes vann fra ledningsnettet, vannet blir så klorbehandlet for å ivareta hygienen.

De fleste jødiske menigheter rundt om i verden har en mikve i tilknytning til synagogen, også synagogen i Oslo.

Hva gjør man i mikven?

Nær en mikve finner man en garderobe og en dusj. Før man går i mikven må man vaske seg og sørge for at man er helt ren, ja, selv under fingerneglene. Det skal ikke være noen form for barriere mellom kroppen og vannet når man går i mikve, derfor skal man ikke ha på seg noe sminke, smykker, neglelakk, etc. før man går naken inn i mikven. Man får som regel et stort håndkle eller badekåpe for å gå fra dusj rommet til mikven.

Man går inn i mikven og før man dukker ned og lar vannet omslutte hele kroppen, inkludert hodet, sier sefardiske jøder en velsignelse.  Ashkenasiske jøder dukker gjerne under én gang før de sier velsignelsen, og så dukker de ned en eller to ganger til.

Kan man gå i mikve selv om man ikke ?

Det er også andre grunner til at kvinner og menn besøker mikve selv når det ikke ligger et religiøst påbud for dette.  Noen gjør det før høytider som Jom Kippur for å komme i riktig sinnstilstand.  Hasidiske menn går ofte før hver Shabbat, eller oftere.

I tillegg har noen, både ortodokse og mer liberale jøder, begynt å gå i mikve for å markere andre milepæler i livet. Det kan være gledelige anledninger som en bar eller bat mitsva, eller en fødselsdag.  Eller også triste anledninger, som abort eller

Det er ytterst få jødiske kvinner i Norge som følger nidda-reglene og som går i mikve hver måned, på samme måte som det er få som følger kosher-reglene strengt.

 

[1] Babylonsk Talmud Eruvin 4b