I det bibelske Israel var mange av klærne sydd slik at de ofte hadde fire hjørner.  Fjerde Mosebok påbyr oss å lage dusker i disse hjørnene, tzitzit, for å minne oss om Toreans bud som Gud har befalt oss[1].

Tzitzit i dag

Dagens klær har som regel ikke hjørner på seg, så man binder tzitzit på et bønnesjal, kalt en tallitDenne talliten har menn som regel på seg til morgengudstjenesten, og til kveldsbønnen på Jom Kippur. I noen liberale menigheter bruker kvinner også tallit.

Mange ortodokse menn liker å gå med tzitzit også når de ikke ber, og da lages en liten tallit som de som regel har på seg under skjorta.  De fleste setter tzitzitene inn i buksene, mens andre igjen lar dem henge ut.

Hvordan Tzitzit lages og ser ut

Duskene er knyttet sammen av fire tråder, som dobles slik at det ser ut som åtte.  De tres igjennom hjørnet på talliten. Så knyttes trådene sammen i flere knuter.  Talmud forteller om flere måter å gjøre dette på.  Den mest vanlige askenasi måten å gjøre det på, som er slik de fleste gjør i Norge, er å knytte alle trådene sammen øverst ved hjørnet av talliten.  Trådene skilles så i to grupper av fire tråder, hvorav en tråd er lenger enn de andre trådene. Den lange tråden surres deretter rundt de andre trådene, og det knyttes fem knuter nedover trådene, med den siste knuten ca. 10 centimeter fra slutten.

Tallitens form

En tallit er som regel hvit, med blå eller sorte striper som pynt.  Det mest vanlige er en tallit på størrelse med et sjal man brer over skuldrene, noen bruker en liten tallit, som et slags skjerf man henger løst rundt nakken.  Begge stiler kan brukes, men det er kun den største som man sier en velsignelse over før man tar den på seg.

De fleste har sin egen tallit, som de enten tar med seg, eller har en fast plass til i synagogen.  Vanligvis vil synagogen også ha talliter man kan låne.

I de senere år har kvinner i mer liberale menigheter begynt å bruke tallit.  De er da ofte laget i farger som tradisjonelt er ansett som feminine, som rosa og lilla, og kan være brodert eller silkemalt.

 

 

[1] Fjerde Mosebok 15:37-41